Autor:
Ondřej Pavelek
10.12.2024
•
5 minut čtení
Jsou tady s námi už mnoho let. Letenky, jízdenky na vlak, vstupenky na hudební festivaly. To je jen několik příkladů událostí využívajících dynamické ceny dle času a poptávky. Napadlo vás ale, že by šly podobné techniky aplikovat ve sportu? Nás naštěstí ano a rádi se podělíme o výsledky našeho experimentu.
Oblast amatérského sportování je obecně poměrně rigidní a příliš mnoho vylepšení se zde v posledních letech neodehrálo. To byl ostatně jeden z důvodů, proč jsme vymysleli aplikaci Banana Sport. Poslední měsíce jsme začali přemýšlet, jak vyřešit dva problémy, které trápily naše trenéry. Prvním z nich byla nízká účast na některých událostech a ta druhá vysoká nejistota účasti trvající většinou až do samotného termínu akce.
Většina sportovišť řeší problém obvykle prodejem zvýhodněných permanentek, a to jak časových, tak na určitý počet vstupů či tréninků. Náš systém je nicméně postavený na prodeji jednotlivých tréninků, kdy klienti platí pouze za to, co skutečně odtrénují. Jak si tedy poradit v tomto případě?
Odpovědí jsou dynamické ceny tréninků. Pro vybrané sportovní organizace jsme vymysleli způsob, jak odměnit loajalitu klientů, aniž by si museli služby předplácet hodně dopředu. Aplikace jim nabídne dvě ceny tréninků - standardní a zvýhodněnou při registraci 24/48 hodin dopředu. Výhodnější cena je zpravidla nižší o 20-30 % oproti té standardní výměnou za to, že trenér získá dopředu jistou účast části klientely. Zároveň nabízí celé klientské bázi možnost výběru. Ti cenově senzitivnější získají možnost levnější účasti výměnou za věrnost, naopak, ti, kteří ocení časovou flexibilitu si za ni připlatí. Není navíc třeba nic manuálně hlídat, aplikace po nastavení parametrů sama upravuje ceny na základě aktuální situace. Jak vypadaly výsledky po prvním měsíci spolupráce?
Společně s trenéry nás čekalo milé překvapení hned ve dvou rovinách. Zaprvé se změnil čas, kdy si lidé tréninky rezervují. Po zavedení Early Birds cen se totiž průměrná rezervace odehrála o celý jeden den dřív, což mělo za následek větší míru jistoty pro trenéra, že bude lekce obsazena, ale také ukázalo “kolemjdoucím”, že je o lekci zájem a že by si své místo měli rezervovat co nejdříve. Čímž se dostáváme ke druhému, důležitějšímu bodu, a tím je celkový počet prodaných lekcí, který se po zavedení dynamických cen také zvýšil.
Nejvýrazněji se změna projevila v případě organizace MCFitness, respektive jejich skupinového tréninku MC Silovka, kde jsme zaznamenali v krátkém časovém sledu průměrný nárůst tržeb o 47 %. Podobný efekt nastal také v případě obsazenost tréninků, která stoupla dokonce o 82 %, čemuž pomohla i další zprovozněná nabídka první lekce zdarma. Tato událost navíc poprvé za téměř rok existence hlásila vyprodanou maximální kapacitu, a to dokonce 9 hodin před začátkem.
Na tomto jednoduchém příkladu jsme chtěli ukázat několik věcí. Klientské chování ve sportu se začíná pomalu měnit, lidé očekávají stejný standard služeb, na který jsou zvyklí z jiných odvětvích, jako je jednoduchost a flexibilita. Podobně snadno, jako si dnes objednávají jídlo nebo odvoz, stále častěji požadují i při rezervaci sportovních zážitků. Zároveň netvoří jednolitou masu a mají tudíž různé preference - práce s dynamickými cenami nám umožňuje připravit nabídku jedné služby pro více cílových skupin. Veřejná registrace a rezervace tréninků navíc posiluje pocit sounáležitosti (vím, koho tam potkám) a vyvolává FOMO efekt (musím si rezervovat místo, než bude vyprodáno). Výsledkem je win-win situace pro klienty, kteří mají možnost získat lepší cenu než je ceníková, a také pro trenéry, kterým se zvyšuje obsazenost tréninků a jistota v podobě krytých rezervací. I z tohoto důvodu využívá možnost Early Bird cen drtivá většina trenérů v aplikaci Banana Sport.