Řízení trenérské reputace

Autor:
Jan Doan
12.3.2024
5 minut čtení

Důležitost budování osobní značky je nejen v trenérském prostředí stále důležitější. Přímo souvisí s nárůstem konkurence v dané oblasti a snahou odlišit se od konkurence. Mít dobře zvládnutý management reputace tak patří k základním stavebním kamenům úspěšné kariéry a může přinést značný náskok před ostatními. Vybudovat kvalitní osobní brand nicméně není snadnou a rychlou záležitostí. Existují však techniky a nástroje, které nám mohou významně pomoci, a právě ty bychom ti rádi představili. Pro lepší představu jsme připravili také dvě metriky, které používáme ke zhodnocení jejich relevance. Jedná se o Míru přispění k dobré reputaci (MPDR) a Obtížnost (O).

Certifikáty, osvědčení a jiná školení (MPDR = nízká / O = střední)

Žijeme ve světě, kde o vzdělávací programy a nejrůznější certifikace není nouze. Na internetu jich najdete nepřeberné množství a v jejich kvalitě není úplně jednoduché se zorientovat. Situace se dá trochu připodobnit k vlastnictví řidičského průkazu. Ne každý s řidičákem je dobrý řidič a naopak, člověk bez něj ještě nutně nemusí řídit špatně (když tedy pomineme legislativní stránku věci).

Pokud jej někdo má, víme, že daná osoba úspěšně prošla nějakým kurzem. Ale už netušíme, kolik má „najeto“, kde všude jezdila, jakým vozem a nebo v jakém stavu je její auto (pokud tedy zůstaneme u příkladu s řidičským průkazem).

Velmi zjednodušeně tak můžeme říci, že certifikace poskytují určité povědomí, které však často bývá nejasné a zvláště pro amatérské cvičence nečitelné. 

Doporučení od blízké osoby (MPDR = velmi vysoká / O = vysoká)

Jeden z nejsilnějších motivátorů, mnohé průzkumy uvádí, že na doporučení od známého dá více než 90 procent všech lidí. Pokud se dostaneš do situace, kdy tě každý klient, který od tebe odchází, bude všude doporučovat bez toho, aby ve stejné větě zmínil „ale“, pravděpodobně jsi vyhrál jackpot a nemusíš číst dál.:-)

Znamená to totiž, že je z tvé služby nadšený, tréninky s tebou vnímá jako obrovské štěstí a službu bere za bezkonkurenční. Takový klient je chodící kvalitní a bezplatnou reklamou. Získej jich pár a nemusíš mít strach o svou komunitu, tenhle závod vyhraješ.

Profesní úspěchy trenéra nebo klientů (MPRD = vysoká / O = velmi vysoká)

Existuje nespočet soutěží, kde se můžeš ty nebo tvůj svěřenec „blýsknout“. Na pomyslném vrcholu je pak fotka na bedně se žlutou plackou na krku a pěti kruhy v pozadí. Pro obyčejné smrtelníky nicméně máme i jiné úspěchy, které budou v mysli tvých potenciálních klientů hezky rezonovat. Určitě tvé potenciální klienty zaujme, pokud tví současní říkají například tohle:

  • ještě na střední si z nás dělali srandu, že bychom měli mít dvakrát dražší letenku, protože zabíráme více místa a teď máme postavu, za kterou by se nemusel stydět žádný superhrdina od Marvelu
  • dáváme dobrovolně přednost schodům před výtahem, brokolici před čokoládou a tyhle návyky si užíváme
  • Máme poprvé možnost disponovat tělem (svým), se kterým je radost se hýbat a žít

Sociální média a vlastní web  (MPDR = střední / O = vysoká )

Kdo dnes není na Facebooku, Instagramu nebo TikToku, jako by nebyl. Tato skutečnost bohužel přináší i poměrně velký problém v podobě obrovské konkurence. Do uživatelského kanálu se každý den snaží natlačit několik tisíc informací a uspěje jen zlomek, který algoritmus vyhodnotí jako relevantní pro daného uživatele. 

Dělat kvalitní obsah pro sociální média tak, aby měl zároveň relevantní dosah a ještě přinášel obchodní výsledky je práce dlouhodobá a náročná, zvláště když uvážíme, že organický dosah (tedy bez placené podpory) každým rokem klesá. Pokud se vám však povede zaujmout cílovou skupinu, pravidelně jí doručovat relevantní sdělení a ještě své fanoušky přetavit v platící klientelu, máte vyhráno. Aby ta cesta nebyla až tak strastiplná, může nám v tom pomoci kvalitní reklamní kampaň.

Placená reklama (MPDR = střední / O = střední)

S rozvojem digitálního marketingu padla většina bariér spojených s nákupem mediálního prostoru a tak si dnes svůj “kousek slávy” může za relativně málo peněz pořídit prakticky každý. Především social media platformy pak nabízejí nepřeberné množství formátů a cílení, které ti pomohou zasáhnout relevantní publikum a získat nové klienty. Překážkou je pak komplexnost reklamních systémů, jejichž ovládnutí vyžaduje hodiny studia, aby člověk nepálil zbytečně peníze. Zmáčknout tlačítko “Propagovat” ti opravdu mnoho štěstí nepřinese. Pokud nechceš trávit čas učením, koukni na naše marketingové balíčky (LINK), kde se o tvou propagaci postará náš profesionální tým.

Skóre kvality a recenze (MPDR = vysoká / O = nízká)

Průzkumy nákupního chování ukazují, že více než tři čtvrtiny zákazníků zkoumají před nákupem uživatelské recenze od cizích lidí. Ve světě sportu to platí podobně, zejméně v případě, kdy chcete začít a nevíte jak. Možností, jak se k recenzím a zkušenostem ostatních dostat je několik, většina ovšem naráží na jeden zásadní problém - anonymitu autorů. Jinými slovy řečeno, recenzi může trenérovi napsat prakticky každý, aniž by trénink vůbec musel absolvovat, což v některých případech vytváří silně nedůvěryhodné prostředí.

Řešením, které jsme se rozhodli implementovat v aplikaci Banana Sport, je podmínit recenzi a hodnocení platbou za absolvovanou lekci. Klienti tak získají nejen lepší přehled o kontinuální kvalitě trenéra (hodnocení probíhá po každém tréninku), ale hlavně vědí, že jej napsat skutečný klient po absolvované lekci.

A to je pro dnešek vše. Pokusili jsme se osvětlit základní techniky řízení osobní reputace a ukázat si jejich obtížnost a potenciální přínos. Úspěch v podobě loajální a spokojené komunity klientů ti pak pravděpodobně přinese kombinace několika z nich a je jen na tobě, jakou cestou se vydáš.

Přečti si také

Tady je pár dalších článků z našeho blogu

Budování největší badmintonové komunity v Česku

Aneb jak z hraní s 12ti kamarády se stala komunita čítající 1200+ členů za 4 roky.
27.6.2024
5 minut čtení
Přečíst článek

Řízení trenérské reputace

Mít dobře zvládnutý management reputace patří k základním stavebním kamenům úspěšné kariéry a může přinést značný náskok před ostatními.
12.3.2024
5 minut čtení
Přečíst článek

Jak si zvýšit příjmy z trénování o 71 %

Jak zásadně zvýšit příjmy z trénování, aniž bych musel makat zásadně víc nebo účtovat výrazně vyšší ceny?
27.2.2024
5 minut čtení
Přečíst článek

Přidej se k naší skupině na Facebooku

Získáš tím skvělý zdroj nejnovějších informací v komunitě ostatních profesionálních trenérů.
Facebooková skupina Banana Sport for Coaches

Pojďme posunout tvůj byznys

Napiš nám na info@bananasport.cz,

nebo vyplň dotazník, ozveme se.
Děkujeme, tvá zpráva letí k nám!
Něco se pokazilo. Zkus to znovu, nebo se nám ozvi na e-mail.